2016-12-10 Alcaline Jazz w. Prähistorischer Mensch, KNYST & piak

Concert

SATURDAY 2016-12-10
PROGRAMME
  • Prähistorischer Mensch (Björn Bjurling) – Live Poisson (live coding)
  • Mimoid man (Jonas Söderberg) – Receiver (fixed media)
  • KNYST (Torbjörn Bellind) – Relocating Holy Ground (electroacoustic improvisation)
  • noArt (Lennart Fahlén) Blackboard (fixed media)
  • piak  – Grimatics 0.9 (improvisation on modulars)

Artists on stage from ~20:00

Donations welcome, cash only

Event
BIOS
Prähistorischer Mensch

Prähistorischer Mensch is the artist formerly know as Björn Bjurling. Björn Bjurling studied composition at the RCM in Stockholm, and has composed electroacoustic music and music for chamber ensembles and dance. In Live Poisson, Prähistorischer Mensch uses compositional techniques and aesthetics from Björn’s previous work for a live coding performance.

Jonas Söderberg

Jonas Söderberg (b. 1959) have studied composition in the early ’80s at the Royal University College of Music in Stockholm and at EMS, the Swedish national studio for electroacoustic music. Among his teachers were Lars-Gunnar Bodin, Rolf Enström and Tamas Ungvary.  Jonas Söderberg has a broad base of creative activity where his role as a composer often mixes with that of a theatre director, drama teacher, sound designer or researcher. He has written music for concerts, theatre, dance, radio, interactive media and experimental artifacts. He currently works as researcher in the field of HCI (Human – Computer Interaction) at SICS Swedish Institute of Computer Science.

Receiver (1994) är ett radiofonisk stycke, både till form och innehåll. Det hör också hemma i den ganska svenska traditionen av text/ljud-kompositioner.  Samuel Beckett har ibland inkluderat ”modern” kommunikationsteknologi i sina verk.  Inte för att åstadkomma teatrala effekter, utan kanske mer för att undersöka och isolera mänskliga relationer och mänsklig kommunikation.  Mest känd är kanske pjäsen ”Krapps sista band” från 1958 där den åldrade författaren Krapp med hjälp av en rullbandspelare för en dialog med sina minnen och med en tidigare version av sig själv.  I radioteaterstycket ”Rough for Radio” från 1962 finns två andra exempel på kommunikationsteknologi, en radioapparat och en telefon, och båda är i hög grad betydelsebärande i texten.  I Receiver har jag använt ”Rough for Radio” som utgångspunkt, men valt att utesluta replikerna, och försökt att istället frilägga pjäsens ”derivata” genom att bara använda regianvisningarna.  Fyra skådespelare från teaterkompaniet ”The Stockholm Players” har läst in (det knappa) textmaterialet.  Den konkreta musikens fader, radioteknikern som blev tonsättare, Pierre Schaeffer, gör förstås ett tematiskt motiverat gästspel som objet trouvé i stycket.  Dessutom blir en anonym rumba-pianist som använts som klingande objekt av Schaeffer själv, recyklad av mig för andra gången.  Vad som helst kan hittas i radiorymden, bara man vågar vrida på frekvensratten!  Slutet på stycket är en slags drömversion av inledningen, där rösterna återkommer, men färgade genom konvolution (faltning) med en stor, kinesisk wok. (”wokade röster” sa Erik Mikael Karlsson när han hörde det). Drömmen kulminerar, och avbryts som så ofta av att telefonen ringer.  Receiver är det bästa jag komponerat (hittills).

KNYST

Improvisation on various portable setups form the foundation of Torbjörn Bellind’s output. The modular synthesizer is his main instrument; an ever changing platform of sonic possibilities.  In recent years, percussion and stringed instruments have also become parts of his set up, mainly chau gong (tam-tam) and morin khuur (horse head fiddle).

Relocating Holy Ground is an improvisational piece with electro-acoustic modular setup: sounds generated by primitive tactile methods interfering with electronic signals, polarity switching and relocating ground. An electrical ritual.

noArt

noArt (Lennart Fahlén) normally performs live on modular and semimulular synthesisers, recently e.g. in the the Holy Bubblewrap duo with piak. Due to unforeseen circumstances, he will not be able to attend this concert in person, but we will play his fixed media piece Blackboard, from his period at EMS in the 1990’ies

Holy Bubble Wrap in concert, video

piak

piak’s musical work include multitimbral and and polyphonic drones for modular synthesisers.  Grimatics 0.9 is based on 5 justly tuned frequencies and resonances performed live on modular synthesisers and pedals.  Parts of the piece also feature synthetic rap produced by a neural network trained on a selection of British grime (hiphop) from the 2000’ies.

soundcloud.com/piak